zaterdag 23 juni 2007

Afscheid Connexxion Mercedes O405

Op 23 juni organiseerde de stichting museum bussen een afscheidsexcursie met de Connexxion 4377, een van de laatste in dienst zijnde Mercedes O405 bussen in Nederland. Met de Mercedes O405 kreeg Mercedes definitief voet aan de grond bij het Nederlandse streekvervoer. In 1980 had Westnederland bij wijze van uitzondering al een een serie Mercedes O305 bussen besteld maar dat had te maken met de te beperkte capaciteit van de Nederlandse bus industrie (lees Den Oudsten). De O405 werd besteld in de tijd dat de vervoersbedrijven vrijheid hadden bij de keuze van hun materiaal. De 4377 kwam in dienst bij Westnederland, ging vervolgens over naar ZWN-OV en kwam uiteindelijk bij Connexxion terecht. Naast Westnederland schafte ook ZWN een aantal van deze bussen aan. Ook als stadsbus waren deze bussen populair. De RET en GVG (Groningen) schafte de O405 aan evenals het GVBD (Dordrecht) die van oudsher op Mercedes gestandariseerd was. Van de Groningse stadsbussen werden er een aantal later ingezet als streekbus. Toen het GVG verkocht was aan het Amerikaanse VANCOM gingen er 2 bussen naar Zuid-Limburg, waar VANCOM de eerste aanbesteding in Nederland gewonnen had. Later verkocht VANCOM z'n activiteiten aan Arriva. Ook in het Noorden gingen de Groningse stadsbussen buiten de gemeente grenzen rijden. Zo waren ze op verschillende waddeneilanden actief in de zomer maanden. Ook de particiliere OAD kocht een aantal van deze bussen. Standaard werden de bussen geleverd met een tamelijk spartaans interieur. Een iets luxere variant werd ook af fabriek geleverd. Deze variant werd bij Westnederland toegepast. ZWN voorzag z'n bussen van stoelen van Nederlands fabrikaat. Karakteristiek is het zoemende geluid van de aandrijving waardoor je een O405 direct herkent. De 4377 doet op dit moment samen met de 4376 alleen nog dienst op de Rivium Shuttle in Capelle a/d IJssel. Hier vervangen ze de door rampspoed achtervolgde onbemande wagentjes. In de bus hing een dienstmededeling dat inzet op andere diensten niet was toegestaan. Ongetwijfeld zal de 4377 z'n leven voortzetten bij een nieuwe eigenaar.
Veel afgevoerde Mercedes O405 bussen krijgen een tweede leven in Oost of Zuid Europa. Ook zijn er verschillende bussen van dit type terecht gekomen bij Touringcar en Taxi bedrijven. Zo rijdt van Zanten uit Herwijnen met een ex Westnederland bus. Deze bus wordt regelmatig ingezet op de Arriva streeklijnen rondom Gorinchem. Compleet met een oude Westnederland film en de schuine gele strepen aan de achterzijde lijkt het dan net of oude tijden herleven. Andere bedrijven zoals Lioncars stelde 2e hands bussen uit Duitsland in dienst.


Geen opmerkingen: