zaterdag 2 augustus 2008

Van Reading naar Heathrow


De hoofdspoorlijn vanuit London Paddington naar het westen is een bijzondere. Dit is 1 van de drukste niet geëlektrificeerde spoortrajecten ter wereld. Van London tot Reading is de lijn 4 sporig en wordt een zeer intensieve dienst onderhouden. De meeste treinen worden gereden door First Great Western. Voor de intercity diensten wordt nog een groot aantal inmiddels bejaarde HST125 stellen ingezet. Daarnaast is ook CrossCountry actief op de lijn. Het eerste deel van de lijn vanuit London is sinds een paar jaar geëlektrificeerd. Op dit traject rijden de Heathrow Express en Heathrow Connect. Via een korte zijtak door een tunnel bereiken deze treinen Heathrow Airport. Bij de aftakking van de hoofdlijn zit een scherpe boog van ongeveer 90 graden. Dit is de enige serieuze boog in het hele traject. Probleem is dat de wielen van de dienstdoende treinstellen hierdoor onregelmatig afslijten. Om dit te voorkomen worden de treinen regelmatig gedraaid.
De Heathrow express maakt gebruik van de hogesnelheidsporen en rijdt in 15 minuten naar de luchthaven. Daar ben je dan wel ruim 15 pond voor kwijt (of 23 pond voor de eerste klas). Heathrow Connect rijdt als stoptrein en doet er voor minder dan 7 pond 30 minuten over. Echt druk is de Heathrow Connect niet behalve tussen de terminals 1,2,3 (station Heathrow Central) en 4 op Heathrow. Hier kunnen reizigers die op Heathrow moeten overstappen gratis gebruik maken van deze dienst

De invoering van de stopdienst London-Heathrow is ook aantrekkelijk voor als je uit het westen komt. De reistijd vanuit Reading (met overstap) naar Heathrow is vrijwel gelijk als die van de rechtstreekse bus Reading-Heathrow, zeker als je naar de (KLM) terminal 4 moet.


Geen opmerkingen: