zaterdag 7 maart 2009

Nieuw materiaal bij Randstadrail



CentrerenSinds een paar weken rijden de nieuwe RSG3 stellen van de RET op Randstadrail. Het zijn driedelige stellen en worden ingezet op het Rotterdamse gedeelte van RandstadRail en vervangen daar de tijdelijke RSG2-stellen. De 21 stellen, welke zijn genummerd in de 5500-serie (5501-5521) zijn in mei 2005 voor 80 miljoen euro besteld bij Bombardier Transportation. Ze worden gebouwd in het Duitse Bautzen

Ze lijken enigszins op de metrostellen van de Erasmuslijn. Het grote verschil is het tussenrijtuig. Daardoor zijn de stellen 42 meter lang en kan maximaal met 2 gekoppelde stellen worden gereden. Verder valt het luxe gestoffeerde interieur van de stellen op. Zeker in vergelijking met de tijdelijk op Randstadrail rijdende RSG2 rijtuigen zijn deze stellen heel comfortabel. Naast het luxe interieur dragen de airco, getinte ruiten en geluidsisolatie daaraan bij. De komende maanden zullen de stellen nog via het Hofplein viaduct naar het centrum van Rotterdam rijden. Vanaf 2010 rijdt Randstadrail via een nieuw metro traject onder Blijdorp naar en Centraal station en verder naar Slinge.

Geen opmerkingen: