zondag 13 december 2009

KLM Autobusbedrijf


Vanaf vandaag is Parijs in zo'n 3 uur per trein vanaf Schiphol bereikbaar. Een jaar of 30 geleden was dat anders. Per openbaar vervoer was Schiphol alleen bereikbaar met de KLM bus. Het KLM Autobusbedrijf was een dochteronderneming van de KLM en de Nederlandse Spoorwegen. Vandaar dat de bussen ook in het nummer schema van de NS waren opgenomen. De bussen weken wel duidelijk af van de gewone streekbussen. Bijzonder waren de Leyland-Den Oudsten bussen met de instapdeur na de vooras. Tegenover de deur was een groot bagagerek. De Chauffeur verkocht z'n kaartjes bij de deur. Op een gegeven moment zogt de KLM een wat luxere bus en werden op proef een aantal Neoplan bussen gekocht met DAF motor. Een volgende serie Neoplan bussen werd uitgerust met Volvo motor en een gewone streekbus carrosserie van Den Oudsten. Latere series kregen weer een DAF motor. Blijkbaar vond de KLM de streekbus qua uiterlijk toch wat te gewoon. Daarom werden door Den Oudsten voor de KLM een speciaal front ontworpen. Dit front werd later ook wel toegepast bij de semitoerwagens van de andere NS dochters.

Tot de opening van de Schiphollijn waren er directe verbindingen met :
  • Den Haag
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Amsterdam CS
  • Amsterdam Centrum
In een verder verleden waren er ook verbindingen met verder gelegen plaatsen zoals Arnhem, Nijmegen en Den Bosch. Na de opening van de Schiphollijn werd het lijnennet langzaam ingekrompen. De lijn naar Utrecht bleef bestaan tot de opening van de verbinding Amsterdam CS-Schiphol. In Utrecht vetrokken deze bussen vanaf het Jaarbeursplijn, op de plek waar nu de Brabantliner vetrekt. Heel modern was al in de jaren 70 het gebruik van een mobilofoon waarmee de chauffeur op de hoogte gehouden werd van eventuele files en eventueel kon doorgeven dat een reiziger voor een bepaald vlucht vertraagd was. Een andere bijzondeheid was dat je op vertoon van je KLM buskaartje in de trein zonder toeslag een kaartje bij de conducteur kon kopen.

Geen opmerkingen: